Anonymize customer
I denna ruta finns följande funktioner :
- Inställningar för hur anonymiseringen skall utföras.
- Anonymisera en enskild kund (och ev dess kontakter) enligt inställningarna som är gjorda.
- Anonymisera alla kunder (och ev dess kontaker) enligt inställningarna som är gjorda.
Inställningar:
Till vänster kan du välja om du vill anonymisera endast kunden, endast kundens kontakter, eller både kunden och dess kontakter.
Till höger kan du välja om du efter anonymiseringen vill behålla informationen i kundens fält för:
Längst ned finns en checkbox Only inactive customers som du kan kryssa av om du vill köra anonymiseringen på alla kunder.
Detta kan vara användbart i samband med att man har valt att endast anonymisera kunderns kontakter, om man vill anonymisera alla kontakter från databasen. Denna bör annars i princip alltid vara ikryssad!
Anonymisera enskild kund:
Kontrollera att inställningarna ovan är korrekta.
Där det står No customer selected, klicka på nedåtpilen och söka fram och klicka på den kund som du vill anomymisera.
Klicka därefter på den vänstra Anonymize-knappen för att anonymisera den valda kunden enligt de inställningar som du angivit ovan.
Anonymisera alla kunder:
Kontrollera att inställningarna ovan är korrekta.
Klicka på den högra Anonymize-knappen för att anonymisera alla kunder enligt de inställningar som du angivit ovan.
Anonymize user
För att anonymisera en SoftPlan-användare, välj om du även vill anonymisera användarens id-fält som potentiellt kan innehålla tillräckligt med information för att identifiera användaren.
Välj därefter användare genom att klicka på nedåt-pilen bredvid texten No user selected, och sök fram användaren du vill anonymisera.
Klicka därefter på knappen Anonymize till höger om den valda användaren.
Anonymize task
För att tömma fältet Reported by på alla ärenden klicka på knappen Anonymize i rutan Anonymize task.
Sökning på ärenden
Funktionen ärendesökning är den enda funktionen i SoftPlan 2.0 – GDPR Tool som inte kräver en säkerhetskopia. Denna funktion söker endast efter texter i ärendens olika textfält. En användare kan ju ha skrivit in ett kunds, kundkontakts eller en användares namn i ett textfält på ett ärende. Denna funktion hjälper dig att hitta alla ärenden som innehåller texten du söker efter.